Иван Стаменов
30.7.2016 т.
Археолозите говорят небивалици, но пък с постоянство.
Когато чета новини за археологически находки, се затруднявам да разбера — къде свършват фантасмагориите и манипулациите на самите археолози и откъде започва невежото журналистическо отразяване. Такъв е и пресният случай с новооткрития „храм на слънцето“ — в кавички, не защото не съм съгласен, а защото Николай Овчаров може и да е „категоричен“ в това определение, но не предлага и елементарна аргументация за него. На същото място е намерен и „един от най-големите каменни олтари“, за които същият Овчаров твърди, че е е използван за „гадания с вино и огън“, отново без да подкрепи думите си с описание на находки или други факти.
Във видеото към новината, ни в клин, ни в ръкав, се говори и за Змийския град, който коментирах наскоро, като се повтарят безпочвените спекулации на Ана Радунчева за „изчезналата високоразвита цивилизация“, като по този начин като че ли нейните небивалици ни се натрапват с надеждата да пуснат дълбоки корени като аксиома.
Пореден хитов шлагер на Н. Овчаров е, че траките от „града на слънцето“ погребвали „символично“ жреците си на скалните върхове. Естествено, тук ключовата дума е „символично“, тъй като Овчаров не е намерил останки от погребани жреци, така че нищо не е в състояние да потвърди или да опровергае свободните му съчинения.
но, за щастие, не съм станал толкова апатичен, че безспорните глупости да ме оставят съвсем равнодушен. Ето един пример от статията за „храма на слънцето“:
„Освен на тракийски, археолозите попаднали и на раннохристиянски находки — разкрити са основите на църква, датирана в края на IV — началото на V в.“
Ако прочетете внимателно изречението, ще установите, че терминът „тракийски“ се противопоставя на „раннохристиянски“. Или ако не се противопоставя, определено се внушава някаква разлика — сякаш не може едно и също нещо да е едновременно тракийско и християнско. Сиреч — сугестира се лъжата, че предците ни не са били християни, при това първите на европейския континент. Много бих искал да знам кой е авторът на това изречение и как би го защитил, ако му задам няколко политически-некоректни въпроса за ранното християнство на местното население още от „деянията“ на апостолите Павел и Андрей.
Допускам, че абсурдното изречение може да е писано от неподготвения журналист, което ще коментирам само с: простено да му е! Но имам основания да допускам и че журналистът съвсем правдиво и отговорно е предал глупостите на Николай Овчаров или някоя спусната сводка до всички медии, което лесно ще се установи, ако си направим труда да видим как други медии са отразили същото археологическо събитие.
Като че ли съм по-склонен да търся източникът на проблемното (фанариотско) изречение у Николай Овчаров. Все пак на него дължим и други такива бисери — например:
„При траките Перперек е свещен скален град, столица и крепост с царски дворец. По-късно тук са живели римляни, готи, византийци и българи.“
Горецитираното може да се намери буквално препечатано из най-различни сайтове и новинарски портали, без да бъде осмислено и да провокира съответните въпроси. (Вижте тук, тук, тук, тук и тук, като списъкът е далеч от изчерпателен.) А парливите въпроси са съвсем прости и би трябвало да занимават всеки, който използва главата си по предназначение, като не е задължително той или тя да има историческа подготовка.
Перперек — дом на „траки“, „готи“, „римляни“ и „византийци“, много имена за едно и също.
Каква е разликата между „траки“ и „римляни“ по нашите земи, след като тъй наречените траки съставляват огромен процент от данъкоплатците на Римската империя и я даряват с не един, не двама и не трима изтъкнати императори?
Каква е разликата между „траки“ и „византийци“, след като тъй наречените траки са ключов фактор за разделението на Империята на източна и западна, като продължават да са основното население на Източната империя, наричана с условния и спорен термин Византия? Все едно тракийците Юстин и Юстиниан не са били императори на Византия?!
Каква е разликата между траки и българи, след като знаем, че траките са основен етнообразуващ и културен фактор в българската народност? На какво основание говорим за други обитатели на Перперек, ако българите, които са живели там, са потомци и продължители на същите тези траки, създали този бял свещен град?
По какво се разбира, че Перперек е бил обитаван от готи, като тук е без значение на коя от теориите за етническия характер на готите сме симпатизанти? Може ли да бъдем насочени към исторически извор, който споменава готи в Перперек? Може ли да видим археологическа находка, оставена от готи на това място? Последният въпрос е особено интересен, ако знаем колко се радват западните археолози, когато, да речем, попаднат на една монета с надпис „Бадуила“ и много им се иска да я свържат с царуването на остроготския цар Тотила в Италия.
Траки, готи, римляни, византийци, българи… Ако човек не разсъждава и не чете историята от изворите, а я чете от блатото, наистина може да остане с впечатлението, че в Перперек са се изредили да живеят какви ли не различни народи. А той, бедничкият народ, все един. И все с еднотипни лъжи го разделят и владеят — от време оно, та и досега.
СЕРИОЗЕН ПОВОД ЗА РАЗМИСЛЯНЕ НА ТРЪМПИНИ...
Ужасната Русия