Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.10.2016 22:43 - ПРИЗНАВАНЕ НА НЕЗАВИСИМАТА БЪЛГАРСКА ЦЪРКВА ПРЕЗ 6 ВЕК
Автор: wasp Категория: История   
Прочетен: 532 Коментари: 2 Гласове:
3

Последна промяна: 23.10.2016 22:45

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Политическите борби между различни партии в Римската империя не подминават и религията. Част от тях са и  гражданските и църковни борби между гърци и българи в Източната империя. Тези борби между римските и ромейските партии се отразяват ярко и на "църковните събори". Резултатът са заплетените "църковни спорове и войни". За съвременника те са неразбираеми, а причината е, че са резултат най-вече от политически интриги, а не от верски различия.

И до днес се преповтаря историята от времето на Константин Велики, когато новата организация - "официална църква" - става притегателен център и сборище на кариеристи, парвенюта и всякакви амбициозни лица, които дори не са вярващи. Започват яростни догматични спорове, които губят връзка с вярата. Това кара мнозина да кажат, че църквата е престанала да бъде това, което е. Всъщност нещата са по-прости: официалните организации са престанали да бъдат църкви - повечето от тях са търговско-политически дружества.

А християнската църква - букв. "събрание, общество" (на последователи на Христос) - продължава да живее сред народа в християнските страни. "Там, където се съберат двама или трима в мое име - там Съм и Аз с тях." (Матей 18:20). С това официалните оганизации - католическа, православна, евангелистка - не могат да се преборят и до ден днешен. Всъщност евангелистки автори изнасят на бял свят данни, че през всички векове в християнските страни има огромни маси християни, които не се водят към никоя официална институция и са преследвани от тях.

...

 

ЦЪРКОВНАТА БОРБА НА БЪЛГАРИТЕ ПРЕЗ 6 ВЕК

 

Признаването на независима Българска църква през 6 век дължим на един велик българин - ромейският генерал Биталиян. С цената на живота си той извоюва признаването й от Константинопол.

 

image

(За съжаление изображение на генерал Биталиан не се намери.)

 

 

Дядото на Биталиан - Аспар със сина си Ардабур (434).

Аспар е Патриций на Източната империя и консул. Издига за император на римския престол своя подчинен Маркиан (също българин). Учител на Теодорих Велики - бъдещия крал на остготите. Третият му син, бащата на Биталиян - Патрикъл - е консул през 459 г.

 

КАК БЪЛГАРСКАТА ЦЪРКВА ПОЛУЧАВА НЕЗАВИСИМОСТ ПРЕЗ 6 ВЕК

(накратко)

Гражданската война в Ромейската империя през 6 век

След тежкото поражение на българския войвода Сабиниян-син от генералите на крал Теодорих Велики в злополучната битка на река Морава през 504 (или 505 г.) - подстрекавана от ромейския имп. Зенон - новия имп. Анастасий І използва разгрома на българите и заточва тракоилирийските (българските) епископи на няколко големи града, за да подчини църковно илирийските българи на Цариградския архиепископ/патриарх.

Сред илирийските българи се надига недоволство срещу "безбожния Анастасий", заради заточените владици.

Българите (тракоилирийците) се вдигат на бунт срещу Константинопол и викат на помощ ромейския генерал - българина Биталиян (родом от Залдаба - днес Шумен) и българите отвъд Дунава, които са федерати на Ромейската империя (съюзници, а не пряко подчинени; тази автономност им дава Константин Велики, за благодарност, че с тяхна помощ завоюва Източната империя от Лициний).

Пълководецът Биталиян оглавява църковната борба на българите и е на път да превземе Константинопол. Дори народът на Константинопол, който мрази имп. Анастасий (по ред причини) го приветства с възгласи "Императоре!".

Но по това време имп. Анастасий почива. Настъпва обрат. Гръцката партия поставя за император свой верен човек - ренегата тракоилириец (българин) Юстин. Протеже на Юстин е родственика му Юстиниян.

Новият имп. Юстин - за да прекрати гражданската война и да спаси единството на империята - се помирява с Биталиян и го назначава за Главнокомандващ на войските на Източната империя.

За наследник на Юстин е готвен Юстиниян (с рождено българско име Управда, според старо негово житие). Юстиниян обаче се страхува от голямата популярност на Биталиян - най-популярния лидер сред ромейския народ по онова време. Той организира убийството му (атентат).

Юстиниян става император. Българите не могат да преглътнат убийството на Биталиян и започват гражданската война отново.

В крайна сметка и Юстиниян търси помирение. Той с новела (указ) обявява независима българска Архиепископия, която нарича ПЪРВА ЮСТИНИЯНА - по името на града Юстиниана Прима, където е седалището й. Неин пряк приемник е ОХРИДСКАТА АРХИЕПИСКОПИЯ, която управлява църковно илирийските българи чак до 18 век, когато е закрита от султана под фанариотски натиск.

image

Останките на града Юстиниана Прима, където е седалището на църквата със същото име - Първа Юстинияна. Античният град в Поморавието (Западните покрайнини) е на 30 км от Лесковац. Днес се смята, че тук се е намирал античния църковен център, правоприемник на чиято архиепископия и диоцез е Охридската българска архиепископия.

...

 

БЪЛГАРСКИЯТ ХАРАКТЕР НА АРХИЕПИСКОПИЯТА ПЪРВА ЮСТИНИЯНА (ОХРИДСКА АРХИЕПИСКОПИЯ)

"Покръстването на българите" - д-р Г. Ценов:

Никифор Грегорас пише, че Юстиниан отличил столицата на българския княз с архиепископия, затова архиепископията Първа Юстиниана била наречена българска архиепископия. Nic. Gregoras, Bonnae vol. 1, 26-27.

Теодор Балсамон пише в своите коментари върху Номоканона на патриарх Фотий, че прерогативите на българския архиепископ са насочени в Юстиниановата новела. Patr. gr.104, col. 989.

На друго място същият автор изтъква, че архиепископът на България е получил почетното си място от Юстиниан. Patr. gr.137, col. 317-320

...

 

Това е мнението и на учените от следващите епохи. Един от първите византинисти в света - френският историк от 17 век Шарл дьо Канж, е и един от най-големите изследователи на българската история за епохата си с труда "ИСТОРИЧЕСКИ РОДОСЛОВЕН СПИСЪК НА КРАЛЕТЕ НА БЪЛГАРИЯ".

За старо седалище на българското царство Дюканж посочва Юстиниана прима, отъждествена с "българската", т.е. с Охридската архиепископия.

image

...

Владимир Цонев - “Древните българи":

Сътрудничеството между гети (траки), славяни, хуни и българи се дължи на единен родов корен. Това най-добре проличава при въстанието на Виталиан през 513-518 г. Той е командир на войските от федерати - наемници на ромейска служба.
Прокопий сочи, че федератите никога не са побеждавани от Византия. С армията си Виталиан успява да овладее Тракия, Скития и Македония.

 

Важни сведения за войската му дава историкът Джон Бъри:

„Виталиан е заемал поста на маркиз на федератите, които са били на станове в Тракия, и тези войски били съставени предимно от българи."

Джон Бъри (1861-1927) - ирландски историк, византолог и филолог

image

...

Египетският епископ Йоан от Никиу описва в своята хроника една от битките на Биталиан: Срещу него император Анастасий изпратил по море към Варна военачалника Кирил. Сражението станало между Шумен и Варна, след което Кирил се оттеглил във Варна, а Виталиан останал в провинция България. H. Zotenderg, Jean, eveque de Nikou, p. 378

 

image

Виталиан во главе солдат, среди коих были готы, гунны и скифы (то есть славяне-анты) трижды осаждал Константинополь.

...

Биталиан оставя трима сина - имената им са Кучис, Бузет (Бузес) и Венил. И тримата стават генерали в Източната империя.

...

ПРОТИВОРЕЧИЯТА В ОФИЦИАЛНАТА ВЕРСИЯ НА ЗЛАТАРСКАТА ШКОЛА

Тя не може да обясни, защо Охридската българска архиепископия, която съществува чак до 18 в. официално се нарича Архиепископия охридска на Първа Юстиниана и на цяла България или на всички българи. Предпочита да обяснява, че охридските ахриепископи неправилно са претендирали, че са наследници на Първа Юстиниана.

Ето го и обяснението:

Византийският историк от XIV столетие Никифор Грегорас пише, че тези скити-българи "преминали двете Мизии (земята от Панония до Черно Море), та всичко станало плячка на мизите, както се казва. Настанили се в Македония и останалата Илирия, където им се харесало. И царско (княжеско) седалище имаше там, което после стана град, който бе възнаграден с архиепископия от император Юстиниан, която, както казахме, се нарича Първа Юстиниана". Nic. Gregoras, Bonnae vol. I, 26

С това ромейският историк директно потвърждава, че Архиепископията Първа Юстиниана от 6 в. е Българска църква - т.е. тя е официално признаване и "санкциониране" на Българската църква от източния император.

Не за първи път ромейски историк обяснява абсурди като това, че "мизите нападнали Мизия"... До това водят опитите да оспорят правото на местните жители върху земята им.

Тази победа в българската църковна борба срещу гърците извоюва българският военачалник и ромейски генерал Биталиан и за нея заплаща с живота си. Днешната БПЦ не го почита, нито го споменава по някакъв начин, понеже е погърчена организация и приема гръцкото верую.

...

КОИ СА ПО-СТАРИ ХРИСТИЯНИ - БЪЛГАРИТЕ ИЛИ ГЪРЦИТЕ

За да преодолее съпротивата на гръцките езически центрове, император Юстиниан през 6 век закрил неоплатоническите (езически) школи в Атина и Антиохия. Той започнал гонения срещу езичниците. Гръцкият езически философ Дамаский и други бягат в Персия. В Атина по това време все още не е имало християнски епископ (първият епископ в Атина е назначен едва през 9-ти век). Един от юстинияновите сподвижници конфискувал средствата за публични представления в градовете на Гърция. С това Юстиниан си навлякъл омразата на гърците. А неприязънта към него на летописецът му - сирийския гъркоман и полуезичник Прокопий Цезарейски - е неприкрита.

Три години след закриването на езическите школи, на цирк в Хиподрума в Константинопол срещу Юстиниан избухнало въстанието "Ника" ("Победа!"), подклаждано от "зелените" (гръцката партия), които се възползвали от недоволството срещу преследването на еретиците, езичниците и данъчните му закони. Изгорени били старата "Света София", построена още от Константин Велики, други църкви и обществени сгради, Юстиниан се готвел за бягство. Бунтът бил потушен от готите и херулите на генералите Мундо и Белизарий, които организирали клане на 3 500 - 4 000 бунтовници (30 000 според гъркомана Прокопий Цезарейски) в Хиподрума.

Въпреки че са изминали над 200 години откакто християнството е държавна религия, в империята все още има подръжници на езическите култове. През 529 г. със закон се нарежда покръстването на всички езичници, в случай, че се противят, се отнема имуществото им и се изпращат на заточение. Видни граждани, обвинени в практикуване на езически култове, дори биват екзекутирани.

https://web.archive.org/

 




Гласувай:
3


Вълнообразно


1. syrmaepon - И последно скити или траки са българите ?
24.10.2016 10:40
Ето го и обяснението:

Византийският историк от XIV столетие Никифор Грегорас пише, че тези скити-българи "преминали двете Мизии (земята от Панония до Черно Море), та всичко станало плячка на мизите, както се казва. Настанили се в Македония и останалата Илирия, където им се харесало. И царско (княжеско) седалище имаше там, което после стана град, който бе възнаграден с архиепископия от император Юстиниан, която, както казахме, се нарича Първа Юстиниана". Nic. Gregoras, Bonnae vol. I, 26
цитирай
2. wasp - @ syrmaepon
24.10.2016 11:37
Ще си послужа с твърдението на г-н Серафимов:

Стефан Византийски твърди, че скитите са тракийски народ. Дион Касий поглежда нещата от друг ъгъл, за римския летописец тракийското племе даки е клон на скитите. Страбон определя саките като източни скити, а много преди това Аристофан нарича саките траки. Страбон е и този, който причислява сарматите към скитите. За същите тези сармати Прокопий разказва, че са считани за част от семейството на гетите.

цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: wasp
Категория: История
Прочетен: 338782
Постинги: 297
Коментари: 348
Гласове: 3598
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031